“Hygge”, gebruikt als werkwoord, substantief of adjectief, maakt integraal deel uit van de Deense volksaard. Ongeacht of het eten en drinken betreft, interieur en wonen, uitstappen met familie of vrienden, het Deense equivalent voor gezelligheid en tevredenheid speelt een beduidende rol. Het is meer dan een “lifestyle” moment, het is een manier van leven.
“Hygge”wordt “hoo-ga”uitgesproken en is moeilijk in een woord te vertalen. Het idee omvat de notie van tevredenheid en comfortabele behaaglijkheid die zich weerspiegelt in de geneugten van de kleine dingen des levens: een glas wijn bij de haard, een lekkere salade op een terras in de lentezon, een goed boek lezen ingeduffeld in een deken op de sofa terwijl de regen buiten tegen het raam tikt,…het valt allemaal onder de noemer “Hygge”. “Hygge”is zo relevant voor de Denen dat het gezien wordt als een onlosmakelijk deel van de culturele identiteit en als belangrijk onderdeel van het nationale DNA. Wat vrijheid is voor de Amerikanen is “hygge”voor de Denen,” aldus Meik Wiking, de CEO van het “Happiness Research Institute” in Kopenhagen in zijn nieuwe publicatie “The little book of Hygge.” Deze nationale obsessie met gezelligheid, comfort en behaaglijkheid is de reden die aangehaald wordt waarom de Denen bij de wereldtop van gelukkige landen zijn en dat ondanks hun barre winters. Nu begint de rest van de wereld stilaan de ogen te openen voor deze voortreffelijke manier van leven.
DE BASIS
Vergelijkbaar met het Duitse “Gemütlichkeit”en het Nederlandse “Gezelligheid” is de warme en gezellige levenstijl die “Hygge” promoot een sleutelrol beginnen spelen in de Deense cultuur sinds de vroege negentiende eeuw. Toen verscheen het woord voor het eerst in het geschreven Deens (de oorsprong van de term komt van een Noors woord voor “goed voelen”). Na de Denen sloeg het concept aan in Engeland waar in 2016 verschillende boeken over het onderwerp verschenen. Meer nog, het werd zo populair in Engeland dat de term opgenomen werd op de tweede plaats in de “Collins word of the year 2016”, net na “Brexit”. Ondertussen is het woord “Hygge” ook razend populair geworden in de Verenigde Staten. Van de New York Times over de New Yorker, toonaangevende magazines en kranten hebben er een aandacht aan besteed en niet minder dan acht boeken zijn er recent verschenen over het onderwerp. Ook sociale media blijven niet achterwege, Pinterest voorspelde dat het een van de trensettende interieur en lifestyletrends van 2017 zou worden nadat activiteit op hun site die gelinkt werd aan “hygge”met 285 procent steeg. Op instagram zijn 1.500000 posts getagd met #hygge en ook op Twitter wordt druk overlegd over wat iets al dan niet “hygge” maakt.